Sinds 1 januari 3 N-VA gedeputeerden aan de slag in onze provincie

Op 13 januari 2022, over deze onderwerpen: Provinciaal werk

Nieuwe samenstelling deputatie en nieuwe bevoegdheden

Vanuit de 36 provincieraadsleden worden na elke verkiezing vier gedeputeerden aangeduid. Zij vormen het dagelijks bestuur van de provincie.

In uitvoering van het bestuursakkoord gaf Ludwig Caluwé (CD&V) na 3 jaar de fakkel door aan Mireille Colson(N-VA). Zij legde op 15 december 2021 de eed af als nieuwe gedeputeerde.

Door de nieuwe samenstelling is er ook een wijziging in de bevoegdheden:

- Luk Lemmens ( N-VA) is 1 ste gedeputeerde. Hij is de woordvoerder voor de deputatie en heeft in

zijn portefeuille algemeen beleid, ruimtelijke ordening, mobiliteit, onderwijs en educatie, erfgoed, erediensten, het havencentrum en het sportpaleis.

- Kathleen Helsen (CD&V)is verantwoordelijk voor economie, landbouw, inclusieve economie, streekbeleid, wonen, flankerend onderwijs- en arbeidsmarktbeleid,Europese/internationale samenwerking, plattelandsbeleid, cultuurhuis de Warande en het Gouverneur Kinsbergencentrum. Zij is voorzitter van RURANT en het GielsBos, en co-voorzitter van Kempens Landschap.

- Jan De Haes (N-VA) is bevoegd voor milieu en natuur, waterbeleid, regionale landschappen en

bosgroepen, financiën en Campus Vesta. Hij is co-voorzitter van Kempens Landschap (waaronder ons Kasteel van Zellaer) en ondervoorzitter van de POM.

- Mireille Colson (N-VA) heeft binnen haar bevoegdheden vrije tijd, toerisme, groen- en Recreatiedomeinen (waaronder het Sportpark De Nekker en het Vrijbroekpark), personeel, communicatie en organisatie en ICT.

Nieuwe commissies voor Bonheidens Provincieraadslid

Bonheidens N-VA-provincieraadslid Christ’l Cottenie zetelt vanaf 1 januari 2022 in de commissie Economie, Streekbeleid en Europa en de commissie Leefmilieu, Financiën en Logistiek.

Zij vertegenwoordigd de provincieraad in de Raad van Bestuur van Campus Vesta , Provinciaal Sport- en Recreatiecentrum De Nekker, Arboretum Kalmthout, Stichting Kempens Landschap en VZW Het GielsBos.

Verder maakt Christ’l deel uit van de Algemene Vergadering van vzw Vereniging van Vlaamse Provincies en VZW De Lilse Bergen.

De provincieraad vergadert in principe elke vierde donderdag van de maand om 14.30 uur, behalve tijdens de maanden juli en augustus. De vergaderingen vinden plaats in het nieuwe Provinciehuis, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, en zijn voor iedereen toegankelijk.

Ook in onze gemeente speelt het provinciebestuur een belangrijke rol.

De provincie Antwerpen financiert of co-financiert grote fietsprojecten.

Het nieuwe fietspad op de Weynesbaan maar ook het geplande fietspad op de Muizensteenweg kan enkel gerealiseerd worden door de subsidiering vanuit de provincie. Gebruik je wel eens de fietsostrades of de fietsknooppunten? Dat is een exclusieve realisatie van het provinciebestuur.

Door de inbedding van vzw Kempens landschap in de werking van de provincie is het behoud en het openstellen van het kasteel domein Zellaer mogelijk.

De provincie neemt de zorg over verschillende recreatiedomeinen op zich. Door de investeringen van de provincie kunnen onze schoolkinderen gaan zwemmen in de Nekkerpool of kunnen ze hun kennis van het verkeersreglement gaan uittesten in de verkeerstuin van het Vrijbroekpark te Mechelen.

De provincie verzorgt ook de vergunningsaanvragen van de gemeente zelf of behandelt aanvragen van particulieren in de beroepsprocedure.

En nog veel meer, want daar zijn die van de provincie goed in:

“in alle stilte keihard hun ding doen”

Ons Bonheidens provincieraadslid is er ook voor u. Voor vragen of info over de werking van de provincie volstaat een mailtje naar christel.cottenie [at] provincieantwerpen.be