Sociaal huren in Bonheiden en Rijmenam?

Op 18 augustus 2023, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Welzijn

Iedereen moet goed kunnen wonen in Vlaanderen.

Daarom verdienen alle segmenten van de woningmarkt de nodige aandacht en ondersteuning.

De demografische evolutie met een bevolkingstoename en gezinsverdunning stelt de woningmarkt voor grote uitdagingen inzake nieuwe woningtypologieën en woonvormen, betaalbaarheid en kwaliteit.

De toewijzing van sociale woningen gebeurt chronologisch. Het puntensysteem van de sociale verhuurkantoren werd afgeschaft. Daarnaast geldt voor gans het sociale huurpatrimonium de absolute voorrangsregel van lokale binding, wat minimaal inhoudt dat een kandidaat-huurder de laatste tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar onafgebroken in de gemeente heeft gewoond.

Bij inschrijving en toewijzing dient een kandidaat-huurder de gezinsgrootte op te geven, rekening houdend met een eventuele lopende procedure gezinshereniging.

Bij de rationele bezetting wordt rekening gehouden met de gekende gezinsgrootte bij toewijzing.

De gemeente kan maximaal 50% van het totale aantal sociale huurwoningen in de gemeente met voorrang toewijzen aan specifieke doelgroepen waarop tevens de lokale binding op van toepassing wordt. De gemeente kan daarvoor in overleg treden met welzijnsactoren en de sociale huisvester.in ons geval de Duffelse sociale woningmaatschappij.

In het lokaal toewijzingsreglement kunnen lokale besturen gemotiveerd afwijken van de regeling ‘verhuren buiten stelsel’. Zo worden binnen een bepaald project tot maximaal 3% andere dan sociale huurders gehuisvest met een ondersteunende functie die de leefbaarheid en sociale veiligheid kunnen bevorderen en het sociaal weefsel versterken.

Toewijzen van woningen kan beter

Uit gesprekken met sociale huurders in Bonheiden en Rijmenam vernemen we dat het efficiënt toewijzen van de juiste sociale woning aan de gezinsgrootte voor spanningen zorgt.

De Vlaamse overheid geeft nochtans de juridische tools om de lokale binding als voornaamste toewijzing te gebruiken.

Het is voor de N-VA fractie ook niet meer dan logisch dat Bonheidenaars en Rijmenammenaars voorrang krijgen bij het toewijzen van een sociale woning in onze gemeente.

Het gaat hier niet enkel om nieuwe sociale huurders maar ook bij de herverdeling van sociale woningen / appartementen..

Voorrang voor bestaande huurders en inwoners

Met andere woorden voor onze N-VA fractie moeten huidige huurders in onze gemeente waar de gezinssamenstelling gewijzigd is voorrang krijgen op kleinere of grotere sociale woningen in het aanbod.

Op die wijze kunnen we ons woningaanbod efficiënt maximaliseren en geven we onze huidige huurders de zekerheid om in de gemeente te kunnen blijven huren.

Er moet eveneens maximaal ingezet worden op renovatie van het huidige sociaal woonaanbod.

Renoveren in de plaats van sociale woningen te verkopen

Het is voor ons “not done” om huidige sociale huurwoningen in de verkoop te zetten.

N-VA is absoluut voorstander om de bewoners te stimuleren om een woning te verwerven al moet dit voor ons op de privémarkt gebeuren of in nieuwe sociale koopwoningformules.( Dijledonk, Grote Heide, …)

Het grondaanbod voor sociale woningen is beperkt, huidige sociale woningen verkopen verkleint dit aanbod verder .

N-VA brengt deze problematiek op de gemeenteraad van 30 augustus 2023 en legt volgende besluiten ter stemming

Besluit:

• De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepen een standpunt in te nemen en dit standpunt over te maken aan de sociale huisvestingsmaatschappij om inwoners van Bonheiden – Rijmenam conform de nieuwe toewijzingsprocedures voorrang te geven bij het reserveren van een kleinere of grotere  sociale woning bij verandering van hun gezinssamenstelling.
  • De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen een standpunt in te nemen en dit standpunt over te maken aan de sociale huisvestingsmaatschappij om geen sociale woningen meer te verkopen maar volop in te zetten op de renovatie van het bestaande woningaanbod.