Voorstel bypass fietsostrade van N-VA unaniem goedgekeurd op de gemeenteraad

Op 6 april 2019, over deze onderwerpen: Leven & wonen, Mobiliteit & Openbare Werken

De vernietiging van de bouwvergunning van de R6 is een opportuniteit voor de aanleg van de fietsostrade Bonheiden-Sint Katelijne Waver

Fietsostrade R6 ( Sint Katelijne Waver-Bonheiden)

In het kader van de opmaak van het nieuw mobiliteitsplan en de lopende procedure van een nieuwe omgevingsvergunning voor de R6 is onze fractie van oordeel dat het momentum er nu is om samen met de buurgemeente Sint Katelijne Waver proactief te ijveren voor een aansluiting van de fietsostrade Mechelen – Antwerpen met de N15( Putsesteenweg). ( verbinding Heistbroekweg –N15)

( verbinding Rond Punt R6 via N15- Boslaan naar fietstratenroute Peulis-Bonheiden-Mechelen)

Op 27 juni 2017 werd de bouwvergunning voor de aanleg van de R6 vernietigd door de raad van vergunningsbeslissingen 

De voornaamste reden is het ontbreken van milderende maatregelen zoals geluidsschermen op het grondgebied van Sint Katelijne-Waver. Ik herinner jullie ook graag aan de volhardende houding van het vorige gemeentebestuur met betrekking tot de voorwaarden van het openstellen van de R6 om het grondgebied van Bonheiden. Door deze correcte en strikte houding bekwam de gemeente de plaatsing van de geluidschermen op haar grondgebied.

Op dit ogenblik heeft het agentschap wegen en verkeer (AWV) een studiebureau aangesteld voor de opmaak van een nieuw Milieu Effecten Rapport MER. Dit MER heeft als doelstelling de milieu en mobiliteitsimpact te bestuderen en vast te stellen voor de brede omgeving van de R6. Een belangrijk onderdeel van dit MER is het MOBER ( mobiliteits-effectenrapport).  

In de onderhandelingen met AWV heeft het vorige gemeentebestuur ook steeds geijverd om het rooilijnplan in te tekenen zodat de aanleg van een fietsverbinding (fietsostrade) mogelijk blijft.

Dit momentum, rekeninghoudend met de opmaak van een nieuw MER en MOBER is dan ook cruciaal om nu initiatieven te nemen om de aanvraag voor de aanleg van een fietsostrade in te dienen via de provincie.

Deze bovenlokale fietsostrade kan dan ook best opgenomen worden in de sneltoets van het gemeentelijk mobiliteitsplan , trouwens één van de voorwaarden tot een goedgekeurde subsidiering van dergelijk project.

Minister Weyts ( N-VA) besliste om de aanleg van fietsostrades voor 100% te subsidiëren ( 50% provincie en 50% Vlaanderen) een reden te meer om nu tot actie over te gaan.

N-VA fractie Bonheiden-Rijmenam  vroeg tijdens de gemeenteraad van woensdag 27 maart aan het college om zeer snel in overleg te gaan met buurgemeente Sint-Katelijne-Waver om samen een dossier voor aftakking fietsostrade “Heistbroekweg- N15” in de bedding van de R6 op te maken en in te dienen.

Vroeg eveneens aan het college om deze fietsostrade mee op te nemen in de sneltoets en/of opmaak van het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan.

Vroegt aan het college om zo snel mogelijk AWV in kennis te stellen van de blijvende vraag de rooilijn R6 zo in te tekenen dat de aanleg van een fietsostrade in de bedding van de R6 mogelijk blijft.

De gemeenteraad keurde het voorstel unaniem goed

https://www.facebook.com/RTVVANDAAG/videos/2346339955649784/

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is