Leenfietsen ter beschikking bij fietsdiefstal een eenvoudige service naar onze burgers...

Op 6 april 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Welzijn, Werken & ondernemen

LEENFIETSEN bij fietsdiefstal een eenvoudige maatregel om onze burgers op de fiets te houden

Je kan er niet naast kijken, fietsen zit in de lift.

De N-VA fractie wenst deze fietscultuur blijvend te ondersteunen.

Ook in het klimaatdebat komt de wijze wanneer en hoe we ons verplaatsen terecht onder de aandacht.

Het gemeentelijk fietsbeleidsplan van onze gemeente trouwens unaniem goedgekeurd door alle partijen in onze gemeenteraad https://www.bonheiden.be/product/647/fietsbeleidsplan is een stevige basis waar we als beleidsmakers kunnen van vertrekken. Naast veilige fietsroutes, voldoende fietsparkeerplaatsen staat ook de veiligheid van onze fietsers voorop in dit plan.

Eenvoudige en realistiche klimaat maatregel = ecorealisme in de praktijk

De klimaatimpact van de fietser en fietsen in het algemeen is ook toonaangevend  en zorgt voor een belangrijke bijdrage in het mede behalen van de doelstelling van de burgemeesterconvenant.

De eerste doelstelling is om zoveel mogelijk mensen de switch te laten maken naar meer fietsgebruik.

Een tweede doelstelling is om onze fietsers ook op de fiets te houden.

N-VA wil dan ook graag dat de gemeente via de politiediensten leenfietsen ter beschikking stelt bij diefstal.

Fietsdiefstal is een groot probleem in de regio. In Bodukap alleen al werden vorig jaar 197 fietsdiefstallen aangegeven bij de politie. Dat zijn er heel wat, maar de echte cijfers liggen nog veel hoger, want de meerderheid van de slachtoffers doet momenteel geen aangifte.

Waarom dit initiatief?

De leenfiets heeft een dubbel doel. Ten eerste wil N-VA de slachtoffers van fietsdiefstal uit de nood helpen want de meeste mensen hebben hun fiets elke dag nodig.

Dankzij een leenfiets gunnen we ze wat tijd om een nieuwe te kopen. Of, in het beste geval, hun oude terug te vinden.

Ten tweede willen we op die manier mensen stimuleren om sneller aangifte te doen. Op die manier is de kans ook groter dat ze hun fiets terugvinden.

N-VA is voorstander van een periode van 60 dagen. In deze periode kan de gestolen fiets eventueel gerecupereerd worden of kan de fietser overgaan tot de aankoop van een andere fiets.

Op 6 september 2018 vond de laatste verkoop van gevonden en niet opgehaalde voorwerpen plaats. Elk jaar opnieuw zijn er ook een aantal fietsen te koop.

N-VA vraagt nu om elk jaar de bruikbare fietsen in te houden en te laten nakijken door het Fietsateljee (sociale tewerkstelling) of de plaatselijke fietsenmaker (lokale economie) en deze ter beschikking te stellen als leenfiets via de politiediensten.

De financiële impact voor de gemeente is zeer gering en de service naar de burger des te groter.

Onze N-VA fractie vroeg het college het initiatief van het concept leenfietsen mee te ondersteunen en hiervoor de nodige afspraken te maken met de wijkpolitie.

Vroeg het college voor dit initiatief het nodige budget te voorzien in het jaarbudget en de meerjarenplanning.

Vroeg het college een gebruikersreglement op te maken met de voorwaarden voor het uitlenen van de leenfietsen bij diefstal.

Het gemeentebestuur volgde onze redenering niet en keurde ons voorstel af...  De titel "BONHEIDEN fietsgemeente van Vlaanderen" vraagt inspanningen ... Dit college van burgemeester en schepenen heeft het er moeilijk mee...

Onze N-VA fractie zal blijven ijveren voor goede en constructieve maatregelen om het fietsgebruik in onze gemeente te blijven stimuleren.