N-VA diende bezwaar in tegen vergunning stortplaats in natuurgebied Mispeldonk

Op 8 oktober 2020, over deze onderwerpen: Bestuur en financiën, Leven & wonen, Mobiliteit & Openbare Werken

Het bestuur van N-VA Bonheiden-Rijmenam heeft door middel van haar voorzitter Johan Lievens en haar fractiesecretaris Hilde De Ruysscher bezwaar ingediend tegen de plannen van het gemeentebestuur om een tijdelijke stortplaats voor grond te voorzien in het natuurgebied Mispeldonk.

De feiten :

• De grond komt van de rioleringswerken in de Lange Veldstraat en de Boeimeerstraat.
  • één van onze mooiste natuurgebieden gedurende minstens 10 maanden een stortplaats.
  • De weg naar deze stortplaats is meer dan 1 km van de werken verwijderd en alleen te bereiken via een fietsstraat (Kon. Astridlaan). Bovendien zullen er gedurende al die maanden honderden vrachtwagens door een fietsstraat moeten rijden om aan de stortplaats te geraken! Dit is totaal onverantwoord en brengt de veiligheid van onze fietsers (schoolkinderen, werknemers van het Imeldaziekenhuis, recreatieve fietsers, …) in gevaar.
  • We voelen ons hierin gesteund door de vele inwoners die ons hiervoor contacteerden. We hopen dat het gemeentebestuur onze (en die van vele inwoners) bezwaren ter harte neemt én een andere stortplaats kiest!

Onze bezwaren:

1. Perceel is deels gelegen in mogelijk én effectief overstromingsgevoelig gebied (kaart 2017). Het overstromingsrisico zal zich des te meer manifesteren na de gedeeltelijke afgraving en dus verlaging van het maaiveld. Er is een risico voor contaminatie van het perceel vanuit de aangevoerde grond bij overstroming.
  2. Het perceel heeft als bestemming volgens het gewestplan "landschappelijk waardevol bosgebied" (en niet "groengebied" zoals vermeld in de addenda bij de aanvraag)
  3. Biologische waarderingskaart: het perceel is omschreven als 'biologisch waardevol' soortenrijk permanent cultuurgrasland. Herstel van deze specifieke biologische waarde duurt talrijke jaren na afgraven en terug uitrijden van de teellaag. De natuurwaarde gaat door de geplande werken verloren.
  4. Het perceel maakt bovendien deel uit van het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN-gebied), GEN Dijlevallei tussen Boortmeerbeek en Mechelen.
  5. Het perceel grenst langs de volledige zuidoostkant aan het erkend natuurreservaat Beneden Dijlevallei. Op die grens, deels op het perceel van de aanvraag zelf, staat een als 'biologisch bijzonder waardevol' geklasseerde (en als onderdeel van het natuurreservaat beschermde) houtkant.
  6. Op deze plaats houden reeën zich op. Ze slapen in de buurt en starten langs deze plaats in alle vroegte hun dagelijkse trek.
  7. De overlast die de buren krijgen is niet redelijk: een ‘muur’ van 5 meter grond net voor hun deur en heel veel vrachtwagens die af en aan rijden.
  8. De grond zal er niet alleen gestort worden maar ook ‘gezuiverd’ en verwerkt…
  9. Vrachtwagens in landschappelijk waardevol bosgebied laten rijden is onverantwoord.
  10. De weg is daar te smal voor vrachtwagens (zie precedent met de vrachtwagen van Natuurpunt), slechts verhard en niet bestemd voor vrachtwagens. Ook gezien het grote aantal is dit totaal onverantwoord.
  11. De vrachtwagens vertrekken vanuit de Lange Veldstraat/Boeimeerstraat en rijden dan meer dan een halve km door een fietsstraat! Dit is onverantwoord en levensgevaarlijk om dit toe te laten.
  12. Een gemeente die zich profileert tot fietsgemeente van Vlaanderen gaat zelf een levensgevaarlijke situatie creëren voor onze schoolgaande kinderen en jongeren, recreatieve fietsers en werknemers van het Imelda ziekenhuis.
  13. Bovendien is de fietsstraat en de Kon. Albertlaan/Mispeldonk een belangrijke wandelroute.
  14. Indien er een tegenligger komt (auto, fietser, wandelaar) kan die zelf niet of amper opzij gaan. Er is gewoon geen plaats genoeg...

Onze N-VA fractie zal dit dossier eveneens op de agenda van de  gemeenteraad plaatsen en verder opvolgen