Iedereen voetganger

Op 24 november 2025

“Iedereen voetganger” was de slogan van het laatste voetgangerscongres — een treffende weergave van de realiteit.

Iedereen is op bepaalde momenten voetganger: wanneer we gaan winkelen, van de parking naar de winkel stappen, de kinderen naar school brengen of gewoon recreatief onderweg zijn.

Het is dan ook logisch dat er voldoende aandacht gaat naar voetpaden, comfort en toegankelijkheid. Toch zien we vandaag nog te weinig vooruitgang op dat vlak. Ook in het nieuwe mobiliteitsplan van Bonheiden wordt er weinig concreet gezegd over voetgangersinfrastructuur.

Omdat we allemaal voetganger zijn, is het belangrijk de noodzaak aan toegankelijke en comfortabele wandelroutes te erkennen. Onze fractie heeft deze problematiek al meermaals

aangekaart.

Zo wezen we herhaaldelijk op de erbarmelijke staat van de voetpaden in de Kerkevelden, maar ook op andere plaatsen verdienen de voetpaden meer aandacht.
Nochtans is dit geen complexe uitdaging. Wanneer we diensten, het winkelgebied en scholen met elkaar verbinden, ontstaan vanzelf duidelijke en logische voetgangersroutes.

Naar een toekomstgericht straatbeeld


De vraag stelt zich of het klassieke voetpad nog steeds het antwoord is op de huidige noden.
Wij zijn van mening dat de verbindingswegen — Schoolstraat (vanaf Schommen),Nieuwstraat, Zelaarstraat (tussen Nieuwstraat en Kerkplein) en Kerkevelden — best structureel worden omgevormd tot woonerven.
In deze zones zou een maximale snelheid van 20 km/u gelden, met gemengd verkeer en een drempelloze inrichting op één niveau. Deze aanpak zorgt niet enkel voor meer toegankelijkheid, maar draagt tegelijk bij aan ontharding, vergroening en een hogere
leefkwaliteit in de betrokken straten.

Zo ontstaat een drempelloze en toegankelijke verbinding tussen het winkel- en kerngebied, de gemeentelijke diensten (gemeentehuis, bibliotheek, Blikveld), de scholen (Gekko, Gebo
en Klimop) en de parkeerzones in het centrum.

Met deze oplossing geven we niet alleen gehoor aan de blijvende klachten van inwoners, maar werken we ook aan een toekomstgerichte visie die de “walkability-score” van onze
gemeente aanzienlijk verhoogt.

Kennis en participatie


De inzichten uit het toegankelijkheidstraject van INTER kunnen en moeten hierbij geïntegreerd worden. Daarnaast kunnen de bestaande afwegingskaders uit de studie “De
Grote Trek” als basis dienen. Deze studie bepaalt de ideale weginrichting op basis van intensiteit, vervoersmodus, snelheid en tijdsverdeling.
Aansluitend kan Bonheiden haar volledige voetgangersplan in kaart brengen via een duidelijk participatietraject, waarbij burgers en gebruikers actief betrokken worden om prioriteiten te bepalen.

We verwijzen hierbij graag naar inspirerende voorbeelden, zoals de “Stapscore”-tool van Beweging.net, die onder meer in de gemeente Lebbeke succesvol werd ingezet.

Wij vragen aan de gemeenteraad om het volgende te beslissen: 

  1. De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om de mobiliteitsdienst de opdracht te geven de herinrichting van de straten Kerkvelden, Nieuwstraat, Schoolstraat (deel Dorp–Schommen) en Zelaarstraat (deel Kerkplein–Nieuwstraat) te onderzoeken, met als doel de omvorming tot woonerven.
  2. De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om een gemeenteraadscommissie te organiseren voor de bespreking van de resultaten van dit onderzoek.

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is