Te snel
'We stelden vanochtend onze wagens afwisselend links en rechts op van de rijweg, zodat de snelheid automatisch wordt verminderd', zegt Inga Cludts uit Rijmenam. Elke wagen die rond 8 uur in de Watermolenstraat reed, kreeg van de actievoerders een pamflet met de boodschap de straat in de toekomst te vermijden. Opvallend: niemand van de chauffeurs wenste te reageren. 'Onlangs telde ik tussen 7 uur en 9 uur 150 wagens die hier doorreden. Bovendien houden de wagens geen rekening met de snelheidsbeperking van 50 km/u. Het lijkt wel een snelweg', zegt buurtbewoonster Lut Pelgrims.
In het verleden waren er al verschillende petities. 'Keerbergen plaatse een verkeersremmer langs haar stuk van de straat, maar dat is niet voldoende. Bonheiden nam ondanks onze herhaaldelijke vraag nog geen enkel initiatief', zegt Inga Cludts.
Geld vrijmaken
Schepen van Mobiliteit van Bonheiden Leo Verschooten (CD&V) is zich bewust van het probleem en beseft dat er geld moet worden vrijgemaakt voor verkeersremmende maatregelen. 'We kunnen niet alles in een keer veranderen en bovendien slikt de Rijmenamsesteenweg al veel verkeer.'
Controles door de lokale politie gebeuren af en toe. Schepen van Mobiliteit van Keerbergen Wouter Boncquet (CD&V) zegt dat extra inspanningen om het sluipverkeer te voorkomen kunnen, maar dat beide gemeentebesturen het dan eens moeten zijn over de maatregelen. 'Bloembakken op straat lijkt een optie. Maar dan mag ook Bonheiden niet bij de pakken blijven zitten.'
Burgemeester An Schevenels van Keerbergen (Open VLD) zegt dat na de vergadering met de buurtbewoners eerder dit jaar duidelijke afspraken zijn gemaakt. 'Op het gedeelte van Keerbergen staat een verkeersbord dat duidelijk maakt dat de straat alleen toegankelijk is voor plaatselijk verkeer. Bovendien legden we een wegversmalling aan. Controles van de lokale politie zijn in de toekomst niet uitgesloten.'